Ga naar de inhoud
header bos

Home » Blog

Een lang weekend kamperen in een tentje

Een lang weekend vrij is een uitgelezen kans om te gaan kamperen. Met ons kleine pop-up tentje en een weekendtas vol kleren en toiletspullen rijden we naar Dwingeloo voor twee nachtjes. Naast de caravan van familie is nog een mooi plekje vrij met uitzicht op een weiland. Er grenst een bos aan de camping en de omgeving kent leuke plekken.

lang weekend kamperen

In het hart van het Drentse brinkdorp

Nog voor we op onze camping: Torentjeshoek in Dwingeloo aankomen, hebben we ons eerst uitje (😉). Op naar de lokale kringloopwinkel: De Siepel, ofwel ui. De Sint Nicolaaskerk in Dwingeloo wordt ook wel de siepeltoren genoemd, omdat het torentje lijkt op de vorm van een ui. De winkel heeft mooie spullen verzameld. Met een kandelaar loop ik tevreden de winkel uit. Niet nodig voor het kampeerweekend, maar wel leuk!

De omgeving van Dwingeloo is prachtig en de camping ligt aan het Nationaal Park Dwingelderveld. Daar kun je uren wandelen, fietsen of mountainbiken. Er is mij verteld dat er ook veel leuks voor kinderen te doen is, zoals speurtochten, klimbulten en excursies.

Snel opzetten is snel leuke dingen doen

Aangekomen op de camping stallen we onze spullen uit. Het tentje staat binnen een mum van tijd. De matjes blazen zichzelf op en dankzij de slaapzakken hoeven we geen bed op te maken. We leggen de kussens en de dikke weekendtas in de tent en we zijn klaar voor een leuke middag. Omdat we allemaal van wandelen houden, lopen we zo de camping af het bos in. We gaan geen lange tocht maken, maar een thermosfles met ijskoud water gaat de rugzak in. Samen met een regenjasje, want de lucht is helaas niet meer strakblauw.

thermosfles

Een borrel in het bos

Voordat het begint te regenen bereiken we net op tijd de Bospub, een knusse plek aan de rand van het bos. Zo kan je er ook nog met de auto komen! De temperatuur is nog aangenaam en we nemen plaats onder een grote luifel. Tijd voor een drankje en lekkere bitterballen. Het is tenslotte vakantie. Op weg naar de camping klaart het iets op, maar de weersvoorspellingen lijken niet geweldig.

Beestachtig gezellig

Om er een écht kampeerweekend van te maken, gaan we barbecueën. Tijdens het eten zien we in het veld waarop we uitkijken een ree voorbij wandelen en er kruipt een egeltje langs ons tentje. Na de barbecue hebben we allemaal een heerlijk toetje. Bij mijn laatste hap valt er wat uit de boom. Een grote meikever! Precies in mijn bord. Brrrr. Dat is een onderdeel van kamperen waar ik minder fan van ben. Waar ik ook niet van hou is slecht weer tijdens een weekendje buiten…

Lekkage in de tent

Een paar regendruppels op de tent vind ik leuk. Het klinkt zo gezellig en om eventjes warm in je slaapzak te kruipen, is zo gek nog niet. Het begint ’s avonds te regenen en het blijft maar doorgaan. Ook ’s nachts stopt het niet helaas. We hebben per ongeluk iets tegen het tentdoek staan en het begint daardoor te lekken. We drijven nog net niet op onze matjes de tent uit. Gelukkig hebben we een groot deel van onze spullen in de waterdichte weekendtas. Na zo’n nacht regen is het wel heel lekker om een droge handdoek en kleren te hebben. We hebben tenslotte nog een nacht te gaan.

Mijn tip: leg nooit iets tegen je tentdoek aan als je gaat kamperen en als je naar een land gaat waar het veel regent: neem altijd een rugzak of weekendtas mee waarin je spullen droog blijven. Die les heb ik nu wel geleerd. Neem jij ook altijd een waterdichte tas mee als je eropuit gaat? Laat het ons weten in een reactie onder de blog.